ورود اعضا

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
حساب ندارید؟ ثبت نام

چگونه به کودک خود نه بگوییم

چگونه به کودک خود نه بگوییم؟

کودکان معمولا با شنیدن نه واکنش منفی نشان می دهند.ان ها از شنیدن پاسخ نه بیزار هستند.زمانی که والدین بیش از حد از کلمه نه استفاده می کنند،این کلمه دیگر اثربخشی خود را از دست می دهد.گاهی کودکان از شنیدن این کلمه خشمگین می شوند.و نسبت به ان مقاومت نشان می دهند و در بسیاری از مواقع ان را نشنیده می گیرند.

راه کارهایی که می تواند برای والدین مفید باشد

۱٫جواب منفی خود را در قالب مثبت بیان کنیم: مثلا وقتی کودک قبل از انجام تکالیفش می پرسد می توانم تلویزیون تماشا کنم؟ به جای گفتن نه می توانیم بگوییم بعد از انجام تکالیفت می توانی تلویزیون تماشا کنی. ۲٫با کودک وارد مبارزه قدرت طلبی نشویم اگر والدین به نیاز و علت ان در کودک توجه نکنند کودک نیز وارد این بازی می شود و با تحمیل نظرشان چه با تشویق و چه با تنبیه و یا خشونت او را وادار به ترک رفتار می کنند. در این صورت کودک در بازی قدرت شکست می خورد و انگیزه ای برای مخالفت بیشتر پیدا می کند و احساسات ناگوار تجربه می کند.

روش مقابله با لجبازی کودک

با فرمول خاصی اجازه می دهیم کودک کارش را انجام دهد اما به طور طبیعی عواقب نامطلوب ان را نیز تجربه کند.در این صورت کودک قدرت خود را نشان داده است ولی متوجه عواقب این رفتار نیز هست و ان رفتار را ترک خواهد کرد  

روش مقابله با انتقام جویی کودک

اسان ترین راه انجام کاری است که مورد رضایت والدین نبوده و ان ها را عصبانی کند.هرچه والدین با کودک عصبی تر برخورد کنند کودک خود را موفق تر میبند. نشان دادن چهره خنثی و بی تفاوت به رفتار نامناسب کودک می تواند رفتار او را خاموش کند.

احساس بی کفایتی کودک:

والدین باید هرگاه کودک کار مثبتی انجام داد به او توجه کرده و تشویقش کنند.لازم است به او بفهمانند که او را علیرغم رفتارش و بدون قید  و شرط دوست دارند اما کارهای نادرستش را نمی پسندند.  

به کودک اجازه نگفتن بدهیم

کودک در سنین ۴-۵ سالگی تمایل به استقلال دارد ان ها در مقابل خواسته های دیگران مخالفت می کنند.معمولا والدین تصور می کنند که کودکشان دارد لجبازی میکند.در حالی که این یک امر طبیعی بوده و مرحله ای از رشد کودک است.ان ها باید در این سن نه بگویند تا شخصیتشان شکل بگیرد و هویت خود را پیدا کنند.

چندین نکته اخر:

از بیان تذکر های کلامی بیش از حد هنگام صرف غذا خودداری کنیم. با لحن خود منظورمان را برسانیم کودک را با قانون اشنا کرده و قانون را اجرا کنیم ممکن است کودک برای تسلیم دراوردن ما گریه کند و جیغ بکشد در این شرایط با لحنی ملایم به او بگوییم که عیبی ندارد گریه اش را بکند، جیغش را بزند اما قانون باید اجرا شود. منبع:پرل درگو،ترجمه شریفی،منصوره،نمازیها برای مشاوره با مشاوران زبده کلینیک ثمر با ما تماس بگیرید.

نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*