ورود اعضا

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
حساب ندارید؟ ثبت نام

اوتیسم و تشخیص ان

بیماری اوتیسم چیست؟

اتیسم به زبان ساده یک بیماری پیچیده‌ی عصبی – رفتاری و از جمله اختلالات و بیماری‌های اعصاب و روان است که شامل اختلال در تعاملات اجتماعی، رشد کلامی و مهارت‌های ارتباطی همراه با رفتارهای سخت و تکرارشونده است و به دلیل گستردگی علائم، آن را اختلال طیف اوتیسم می‌نامند. این بیماری اختلال در طیف وسیعی از علائم و مهارت‌ها در سطوح مختلف را شامل می‌شود. درجات مختلف این بیماری می‌تواند از یک اختلال ساده که تا حدودی زندگی طبیعی بیمار را محدود می‌کند، تا یک ناتوانی شدید که به مراقبت‌های اساسی نیاز دارد، گستردگی داشته‌باشد. کودکان مبتلا به اوتیسم در برقراری ارتباط مشکل دارند و قادر به فهم افکار و احساسات دیگران نیستند، بنابراین در بیان احساسات خود از طریق کلمات، رفتارها، حالات صورت یا لمس کردن دچار مشکل هستند.

علائم اوتیسم چیست؟

علائم اوتیسم به انگلیسی autism یا درخودماندگی معمولا در ۳ سال اول زندگی ظاهر می‌شود و برخی کودکان این علائم را از بدو تولد نشان می‌دهند. با این حال بعضی‌ها در ابتدا طبیعی به نظر می‌رسند، اما این علائم به طور ناگهانی از ۱۸ تا ۳۶ ماهگی ظاهر می‌شوند. برخی افراد تا زمانی که در جامعه حضور نیابند، علائم اختلالات ارتباطی را بروز نخواهد داد.

بیماری اوتیسم تاثیرات فراوانی بر تعاملات اجتماعی و ارتباطات فرد می‌گذارد، از جمله: الگوهای گفتاری غیرمعمول مانند حرف زدن شبیه به ربات اجتناب از تماس چشمی با دیگران عدم پاسخگویی در برابر صدا زدن اسم فرد مبتلا توسعه‌ دیررس مهارت‌های گفتاری مشکل در حفظ مکالمه ریزه خواری یا اختلال پیکا در کودکان تکرار مداوم عبارات مشکل واضح در درک احساسات و بیان

علائم اوتیسم در نوزادان چیست؟

برخی از علائم اوتیسم ممکن است در دوران نوزادی بروز کند. از نشانه های اوتیسم در نوزادان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
    • ارتباط چشمی محدود برقرار می‌کنند (از علائم زودهنگام اوتیسم)
    • ژست نمی‌گیرند و به چیزی اشاره نمی‌کنند
    • واکنشی نسبت به نزدیک‌کردن اسباب بازی به صورت خود نشان نمی‌دهند

کودکان اوتیسم چه خصوصیاتی دارند؟ (علائم و نشانه های اوتیسم در کودکان)

خصوصیات و ویژگی‌های زیر ممکن است که در افراد اوتیسمی دیده‌شود. درواقع این ویژگی‌ها بیشتر در کودکان اوتیسمی دیده‌می‌شوند. اگر از خود می‌پرسید که علائم اوتیسم در کودک دو ساله چیست یا کودک اوتیسم صحبت میکند؟ ویژگی‌های زیر را در نظر داشته‌باشید: کودکان اوتیسمی بسیار حساسند. مثلا ممکن است در مواجهه با صدا، لمس، بو یا دیدن مناظری که برای دیگران عادی است، دچار مشکلات جدی و یا دردناکی شوند. اختلال اوتیسم در کودکان ممکن است با حرکاتی تکرارشونده و تقلیدی مانند تاب‌خوردن، قدم‌زدن یا دست‌زدن مشخص شودند و این کودکان واکنش‌های غیرعادی نسبت به مردم یا وابستگی شدیدی به اشیا دارند. از علائم اوتیسم ضعیف در کودکان این است که کودکان اوتیسمی در برابر تغییرات معمول زندگی مقاومت داشته یا با رفتارهای پرخاشگرانه به خود آسیب می‌رسانند. ممکن است گاهی اوقات اصلا متوجه افراد، اشیا یا اتفاقات اطراف خود نشوند. برخی از این کودکان ممکن است دچار تشنج شوند و اولین تشنج آن‌ها در زمان بلوغ باشد. برخی از بیماران اوتیسم تا حدودی دچار اختلالات شناختی هستند، اما برخلاف دیگر اختلالات شناختی که با تاخیر رشد در تمامی زمینه‌ها شناخته‌می‌شود، اوتیسمی‌ها مهارت‌های مختلفی در زمینه‌های طراحی، ساخت موسیقی، حل مسائل ریاضی یا حفظ کردن مطالب دارند و در تست‌های هوش غیرکلامی دارای هوش متوسط یا بالایی هستند.

علت اوتیسم چیست؟

عامل اوتیسم دقیقا مشخص نیست، اما محققان معتقدند که اختلال در بخش‌هایی از مغز که مسئول تفسیر پیام‌های دریافتی از اندام‌های حسی و پردازش گفتار در مغزاست، منجر به اوتیسم می‌شود. همچنین هیچ شواهدی مبنی بر تاثیر محیط روانی اطراف کودک مانند مراقبان او بر ایجاد اوتیسم وجود ندارد«
  • ژنتیک: اوتیسم با سابقه‌ی خانوادگی مثبت، ارتباط دارد، محققان ترکیب خاصی از ژن‌ها را عامل آن می‌دانند.
  • سن بالا: اما عوامل دیگری مانند سن بالای پدر یا مادر شانس ابتلای کودکان به اوتیسم را افزایش می‌دهد.
  • برخی داروها: استفاده از برخی داروها و مواد شیمیایی در زمان بارداری مانند داروهای ضد تشنج، مصرف مشروبات الکلی نیز شانس ابتلای فرزند به اوتیسم را افزایش می‌دهد.
  • اختلالات متابولیسمی: اختلالات متابولیسمی مانند دیابت یا چاقی مادر حتی باعث افزایش احتمال ابتلای کودک به اوتیسم می‌شود.
  • نقص آنزیمی: در برخی موارد اوتیسم به دلیل برخی اختلالات مانند فنیل کتونوریای درمان نشده ( نقص متابولیکی مادرزادی که به دلیل کمبود آنزیم فنیل الانین هیدروکسیلاز، سطح فنیل الانین در خون افزایش یافته همچنین ادرار و تنفس آن‌ها بوی کپک می‌دهد) و سرخچه رخ می‌دهد

نظر ارسال کنید