ورود اعضا

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
حساب ندارید؟ ثبت نام

تله روانی به اسم نشخوارفکری

نشخوار فکری

یعنی مدام به مشکلاتمون،چرا اینجوری شد و حالا بعدش چی میشه فکرمی کنیم. این پاسخ بدن به پریشونی و اضطرابیه که تجربه می کنیم و برعکس نگرانی که معمولا برای اینده است منجر به برنامه ریزی میشه. نشخوار مارو تو گذشته گیر میندازه و به راهکار خاصی نمی رسونه مثل وقتی که یک خبر ناراحت کننده شنیدیم و بعدش مدام صحنه رو تو ذهنمون مرور می کنیم یا خودمونو تو اون موقعیت میذاریم که ببینیم چه کارهایی ازمون بر می اومد. گاهی نشخوار فکری ممکن است ذهن ما را فریب دهد که داریم کار مثبتی انجام میدیم نشخوار فکری پایان ندارد و هرچه بیشتر جلو می رویم میزان و شدت ان افزایش می یابد.

دلایل نشخوار فکری چیست؟

۱٫سابقه ترومای روحی یا ضربه روحی ۲٫وجود عوامل استرس زایی که قابل کنترل نیستند ۳٫کمال گرایی ۴٫عدم موفقیت در انجام کارها ۵٫عزت نفس پایین

راه‌های کاهش نشخوار فکری

یادآوری این موضوع که اتفاق رخ داده و تمام شده یا غیر واقعی است

هر زمان که به نشخوار فکری روی آوردید، به خودتان یادآوری کنید که این افکار غیراقعی یا تمام‌شده هستند. در این شرایط خودتان را به کار دیگری که نیاز به تمرکز دارد مشغول کنید. از آنجایی که مغز به طور طبیعی قادر به انجام دو فعالیت با تمرکز بالا نیست، شما را از افکار مزاحم دور می‌کند. از مدیتیشن  و ذهن اگاهی هم می توان استفاده برد

نوشتن همه افکار روی کاغذ

یک بار برای همیشه تمام افکار مزاحم و نشخوار فکری خودتان را روی کاغذ پیاده کنید. خجالت نکشید و هر چیزی را که به ذهنتان می‌آید یادداشت کنید. حتی اگر احساس ترس، اضطراب و استرس داشتید این کار را ادامه دهید و در جایی که احساساتتان تحریک شد، گریه کنید. سپس کاغذی را که همه احساساتتان روی آن نوشته شده، با پاره کردن، به قطعه‌های کوچکی تبدیل کنید و یا آن‌ها را بسوزانید.

روان درمانی را انتخاب کنید

عموما همه ما در برخورد با مشکلات، به سراغ افراد متخصص در آن زمینه می‌رویم تا مسئله را به‌خوبی حل کنیم. برای مثال زمانی که ماشین شما خراب می‌شود، ترجیح می‌دهید آن را به یک تعمیرکار خودرو نشان دهید تا اینکه خودتان برای درست کردنش اقدام کنید. برای درمان و بهبود مشکلات روانشناختی هم نیاز به فرد معتمد و متخصصی دارید که در این زمینه به شما کمک کند. بنابراین از اهمیت و تاثیر روان درمانی برای کاهش نشخوار فکری و علائم آن غافل نشوید. به خاطر داشته باشید که روان درمان مسیر ی است که باید برای رسیدن به نتیجه آن صبور باشید و استمرار در آن را از یاد نبرید. منبع:مجله علوم روانشناسی و تربیتی برای مشاوره با مشاوران زبده کلینیک ثمر با ما تماس بگیرید.

نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*