ورود اعضا

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
حساب ندارید؟ ثبت نام

دروغ گویی در کودکان

چرا کودکان دروغ می گویند؟

اغاز ان از زمان تکلم کودک و حدود ۲ سالگی به بعد است.به طور معمول در حدود سن شش تا هفت سالگی کودکان از میزان دروغ خود می کاهند.

دلایل مبادرت کودک به گفتن دروغ، اغلب از میان دلایل زیر است:

عدم تشخیص واقعیت از خیال:واقعیت و خیال در زندگی کودمان زیر ۶ سال در هم تنیده است. نداشتن توجه و تمرکز کافی:گاهی کودک به علت نداشتن تمرکز و توجه نسبت به محیط پیرامون،مسائل را پس و پیش یا به اشتباه روایت می کند. نیاز به جلب توجه:زمانی که کودک به نقطه ضعف یا حساسیت والدین خود پی میبرد،برای جلب توجه والدین از ان استفاده می کند. الگوپذیری کودک از والدین:گاهی والدین از گفتن دروغ در مقابل کودک اجتناب می کنند، اما در عوض پنهان کاری را به او اموزش می دهند. تحت فشار قرار دادن کودک برای گفتن جزییات:وقتی والدین کودکان را تحت فشار قرار می دهند تا حرف بزنند معمولا کودکان دروغ می گویند. ترس از والدین کمبود محبت : کمبود محبت و نیاز به ناز و نوازش از عوامل عمده در تمایل کودک به دروغ گویی است. داشتن دوستی خیالی:به یژه این مورد در کودکان تک فرزند زیاد دیده می شود چون که هم بازی ندارند برای خود ک دوست خیالی خلق می کنند .

با دروغ گویی کودک چگونه مقابلهه کنیم؟

۱٫بعد از اینکه علل دروغ گویی کودک را یافتیم،باید او را اگاه سازیم و اطلاعاتی در اختیارش قرار دهیم. مثلا وقتی کودک می گوید که یک شکلات بیشتر نخورده،در حالی که می دانیم تعداد زیادی شکلات خورده از او نمی پرسیم که مطمینی دوتا شکلات بیشتر نخوردی؟یا این که به او نمی گوییم که چرا دروغ می گویی؟ بلکه به طور صریح به او می گوییم: شکلات خوردن های زیاد دندان هایت را خراب می کند و من برایت نگران هستم. ۲٫از نشان دادن واکنش های هیجانی نسبت به اعمال کودک خودداری کنیم تا کودک از ترس تنبیه و مجازات دروغ نگوید. ۳٫وقتی کودک دروغی اشکار می گوید والدین باید سعی کنند عصبانی نشوند بلکه بدون سوال پیچ یا بازجویی از کودک طی چند سوال و جواب کوتاه سعی کنند واقعیت یا بخشی از ان را از زبان کودک بشنوند. ۴٫از واژه هایی مثل شوخی می کنی؟ دروغ نگو؟ الکی میگی؟ راست میگی ؟ بگو جون مامان ؟ و … استفاده نکنیم. ۵٫کودک را سرزنش نکنیم. ۶٫از کودک انتظار نداشته باشید که همه خواسته های شما را براورده کند و کاری را که شما در انجامش ناتوان هستید و یا میلی به انجام ان ندارید را او برایتان انجام دهد. ۷٫به حرفای کودکان هرچند که بی جا و بی موقع هم باشد گوش فرا دهیم.کارهای ان ها را هرچند به ظاهر کوچک باشند،مورد تحسین و تشویق قرار دهیم و به مناسبت های مختلف در حضور دیگران رفتار های مثبت کودک را تشویق و تحسین کنیم.

منابع:رازهایی برای داشتن کودکان شاد،فراروان،تهران

برای مشاوره با مشاوران زبده کلینیک ثمر با ما تماس بگیرید.

نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*