ورود اعضا

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
حساب ندارید؟ ثبت نام

غفلت عاطفی در کودکان

غفلت عاطفی چگونه می تواند بر زندگی کودک تاثیر گذار باشد؟

گاهی والدین چنان درگیر مشکلات خود هستند که نیاز عاطفی کودکشان را نادیده می گیرند.کم توجهی به کودکان از رشد مطلوب ان ها جلوگیری می کند. و هم در دوران کودکی و هم در بزرگسالی می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. علائم و نشانه های غفلت عاطفی بر کودک می تواند به اشکال مختلفی تظاهر پیدا کند که از علائم ظاهری و خفیف تا علائم و نشانه های عمیق و شدید را در بر می گیرد. برخی از این علائم و نشانه ها عبارتند از: -افسردگی -اضطراب -بی توجهی -بی تفاوتی -عدم پیشرفت -بیش فعالی -پرخاشگری -پایین بودن عزت نفس -سوء مصرف مواد -اجتناب از حضور در جمع دوستان و اجتماع غفلت در دوران کودکی چه تاثیری بر زندگی بزرگسالی فرد خواهد داشت؟ افرادی که از نظر عاطفی مورد غفلت قرار می گیرند در دوران بزرگسالی  نیز به ناچار عواقب آن را متحمل شوند. از آنجاییکه احساسات و نیازهای عاطفی آنها مورد توجه قرار نگرفته است در بزرگسالی و با تجربه موقعیت های مختلف نمی توانند در مورد احساسات خود تصمیم گیری کنند.

شایع ترین پیامد های غفلت عاطفی در دوران بزرگسالی عبارتند از

اختلال استرس پس از سانحه افسردگی عدم تامین عاطفی دیگران اختلال در خوردن غذا صمیمیت و وابستگی بیش از حد به دیگران احساس پوچی ضعف در نظم و انضباط احساس گناه و شرم عصبانیت و رفتارهای پرخاشگرانه عدم اعتماد به دیگران والدینی که در کودکی مورد غفلت عاطفی قرار داشتند با احتمال بیشتری نسبت به دیگران، کودکان خود را مورد غفلت قرار می دهند. چون انها نتوانسته اند به اهمیت احساسات خود پی ببرند، نمی توانند اهمیت عواطف و احساسات کودکشان را نیز درک کنند. انجام درمان موثر و درک تجربیات گذشته خود از غفلت عاطفی از پیامدهای آتی آن جلوگیری می کند.

چه درمانی برای کودکانی که مورد غفلت عاطفی قرار گرفته اند وجود دارد؟

رواندرمانی یک رواندرمانگر می تواند به کودک  بیاموزد که با احساسات خود به روش سالم کنار بیاید. اگر کودک عادت به سرکوب احساسات خود داشته باشد ممکن است تشخیص و تجربه احساسات به روش سالم برای او دشوار باشد. به همین دلیل در بزرگسالانی که سال ها احساسات خود را سرکوب کرده اند، روند درمانی با دشواری بیشتری روبه رو خواهد شد. روانشناسان و مشاوران به کودکان و بزرگسالان کمک می کنند تا احساسات خود را به درستی درک و ابزار کنند. خانواده درمانی اگر کودک در خانواده مورد غفلت عاطفی قرار می گیرد، خانواده درمانی بهترین و موثرترین روش رومان برای او خواهد بود. یک روانشناس به خانواده کمک خواهد کرد تا از اهمیت تاثیر و نقش خود در روند رشد روانی کودک مطلع شوند. ان ها به کودک کمک می کنند تا با مسائل و مشکلات پیش رو کنار بیاید. مداخله زود هنگام می تواند به جلوگیری از بروز پیامدهای ناخوشایند غفلت عاطفی در کودک منجر شود. مشارکت در کلاس های فرزندپروری والدینی که نیازهای عاطفی فرزند خود را موردغفلت قرار می دهند با حضور در کلاس های اصول فرزند پروری به مهارت هایی مانند گوش دادن، صحبت کردن و درک کردن عواطف کودک دست پیدا می کنند. با حضور در کارگاه های فرزندپروری در کلینیک ثمر می توانید از این اگاهی و اموزش ها بهره مند شوید. منبع:زندگی خود را دوباره بیافرینید- جفری یانگ http://clinic-samar.com/

نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*