ورود اعضا

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
حساب ندارید؟ ثبت نام

نقص توجه و تمرکز در مدرسه

 یکی از زیرگروه های اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه، اختلال بی توجهی ADD است.

بیشتر مشکلات این کودکان به توجه مربوط می شود.در تکالیفی که نیازمند توجه و تمرکز هستند مشکل دارند و در مدرسه و خانه نمی توانند به خاطر نقص توجهشان به حرف های معلمین و والدینشان گوش دهند، چون نمی توانند دستورالعمل ها و گفته های ان ها را تا اخر دنبال کنند.

ملاک های تشخیصی :

اغلب قادر نیست با دقت به جزییات توجه کند و از روی بی دقتی در تکالیف درسی یا فعالیت های دیگر مرتکب اشتباه می شود. اغلب در حفظ توجه خود در انجام تکالیف یا فعالیت های مربوط به بازی مشکل دارد. وقتی با او صحبت می شود اغلب به نظر می رسد گوش نمی دهد. اغلب به دستورات عمل نمی کند و قادر نیست تکالیف مدرسه کارهای روزانه و یا وظایف شخصی خود را تمام کند. اغلب در سازماندهی تکالیف مشکل دارد. اغلب از انجام کارهایی که نیاز به تلاش ذهنی مستمر دارد اجتناب می کند و از ان ها متنفر است. اغلب اشیای لازم برای انجام تکالیف را گم می کند. اغلب با محرک های فرعی حواسش پرت می شود.

نشانه های اختلال کمبود توجه :

۱٫پرخاشگری ۲٫نسبت به شلوغی،نور ، لباس ها حساس اند. ۳٫به طور افراطی دچار نوسانات قلبی هستند. ۴٫دوره هایی از پرحرفی افراطی دارند. ۵٫دوره هایی از تکانشگری افراطی دارند. ۶٫تند حرف میزند. ۷٫به نظر مضطرب یا ترسو می رسند.

روش های بهبود

۱٫استفاده از روش تقویت مثبت.این تکنیک باید به صورت نظام دار انجام شود و والدین با جایزه دادن و یا هر وسیله تشویقی می توانند رفتار کودک را تغییر دهند.
  1. اگر تقویت کننده مادی استفاده می شود حتما باید به تدریج ارایه شود. مانند تکنیک اقتصاد ژتونی
۳٫دفترچه ای برای ثبت تمامی رفتار کودک تهیه کنید. رفتارهایی که به ان ها جریمه تعلق می گیرد باید تعریف شود
  1. تکنیک شکل دهی رفتار در مهارت های اجتماعی و تحصیلی که شکست خورده اند مفید است.روش کار به این شکل است رفتار های مشابه به رفتار هدفی که مورد نظر دارید و می خواهید در کودک شکل دهید،تقویت می کنید و به تدریج به رفتارنهایی نزدیک می شوید تا اینکه بالخره به رفتار نهایی مورد نظر می رسید و ان را در کودکتان تقویت می نمایید.
۵٫استفاده از نوروفیدبک که به منظور کاهش اثرات جانبی و داروهای مورد استفاده برای نقص توجه و تمرکز است.در نوروفیدبک با اگاهی دادن به فرد از عملکرد مغزی خویش به اصلاح و تقویت ان اقدام می کنند. ۶٫رژیم غذایی یکی از مهم ترین و سالم ترین روش های اصلاح این مشکل است. غذاهای که مواد قندی و شکر دارند ، رنگ های مصنوعی ، مواد غذایی دارای نگهدارنده اسید بنزوییک مثل مربا،ترشی و … کافیین ها و نوشابه های گازدار ۷٫با مراجعه به مرکز مشاوره ثمر و دریافت مشاوره تمام راهنمایی های لازم جهت بهبود و درمان این اختلال می توانید بهره مند شوید. منابع:انجمن روانشناسی امریکا A.P.A  
تماس با ما
 

نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*