ورود اعضا

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
حساب ندارید؟ ثبت نام

والدین و نوجوانان

ارتباط با نوجوان با توجه به حساسیت ها و چالش هایی که این دوره از زندگی برای نوجوان و خانواده ها دارد به احتمال زیاد یکی از دغدغه های اصلی شما والدین است. رفتار والدین با نوجوان از این جهت بسیار مهم است که اگر به صورت صحیح انجام شود،می تواند کمک کند تا شما والدین از چالش های دوران نوجوانی با آرامش بیشتری عبور کنید و بتوانید نوجوانی با سلامت روحی کامل و موفق را وارد جامعه کنید. انواع مختلفی از موقعیت ها در زندگی شما وجود دارد. برخی از آنها را می توانید به راحتی مدیریت کنید و برای اداره برخی دیگر، به شکل صحیح نیاز است که آموزش ببینید. تربیت فرزندان در دوران نوجوانی یکی از این موقعیت هاست که با توجه به حساسیت هایی که دارد نیازمند آموزش است. بنابراین اگر برای شما نیز سوال است که چگونه با نوجوان ارتباط برقرار کنیم؟

مورد از اشتباهات رایج در ارتباط با نوجوان !!

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که در رفتار والدین با نوجوان دیده می شود، این است که شما تمایل دارید فقط روی مشکلاتی مانند: زمانی که نوجوان اشتباه می کند یا انتظارات شما را برآورده نمی کند، تمرکز کنید تا اینکه با آنها در مورد نقاط قوتی که دارند و آنچه خوب پیش می رود، ارتباط برقرار نمایید.

ضعف در اعتماد به نفس

این موضوع، می تواند به نوجوانان بیاموزد که نمی توانند به تنهایی از پس مشکلات برآیند و اعتماد به نفس آنها را مختل می کند. بهتر است صبر کنید تا آنها راهنمایی بخواهند. وقتی شما سوالات زیادی می پرسید، نوجوانان احساس می کنند که شما قصد دارید او را کنترل کنید. آنها همچنین احساس می کنند که بازجویی می شوند. بنابراین همواره به حفظ اعتماد به نفس و عزت نفس در نوجوانان اهمیت دهید. چرا که کاهش عزت نفس می تواند در آینده مشکلات زیادی برای افراد ایجاد کند.

جاری کردن احساسات

هنگام ارتباط با نوجوان اجازه دهید احساسات از کنترل خارج شوند. وقتی نوجوان، در مورد مشکل با شما صحبت می کند، پنهان کردن احساسات ممکن است دشوار باشد. در این شرایط، سعی کنید عصبانی یا ناراحت نشوید، بلکه روی این واقعیت تمرکز کنید که آنها مایل به صحبت با شما هستند. این به گوش دادن بهتر و ارائه راهنمایی مناسب کمک می کند.

مطرح کردن مسائل

هنگام ارتباط با نوجوان ممکن است او، مساله ناراحت کننده ای را به شما بگوید. احتمال اینکه شما واکنش عاطفی از خود نشان دهید زیاد است. هنگامی که نوجوان نزد شما می آید و مساله ای را مطرح می کند، اولین واکنش شما ممکن است، این باشد که فرزندتان، با چالشی روبرو شده است. این در حالی است که باید از این فرصت استفاده کنید و گفتگو را به سمتی هدایت کنید که نوجوان خودش راه حلی برای حل مسئله پیدا کند.

همدلی بیش از حد ممنوع!

ممکن است به نظر غیرمنتظره به نظر برسد که بگوییم بیش از حد با نوجوان خود همدردی نکنید. اما این را باید بدانید که این همدردی بیش از اندازه می تواند نتیجه معکوس نیز داشته باشد. اگر فرزندتان نزد شما بیاید و اظهار کند که با بهترین دوستش دعوا کرده، ممکن است بخواهید به کمک او بروید و از عباراتی مانند ” بهتر شد” استفاده کنید. یا بگویید ” به هر حال من آنها را دوست نداشتم، شما بدون آنها بهتر هستید”. اما روز بعد، ممکن است فرزندتان خجالت بکشد که نزد شما بیاید و بگوید که اختلافات خود را حل کرده است.  

رفتار والدین با نوجوان باید به چه صورتی باشد؟

برای آنکه بتوانید ارتباط با نوجوان خود را اصلاح کنید، لازم است که موارد ذیل را در نظر داشته باشید. چرا که این نکات در بهبود رفتار والدین با نوجوان موثر است:

۱-دوست خوبی برای نوجوان باشید!

اگر از منظر نوجوان به موضوع نگاه کنیم، هر روز، زندگی در درون او در حال تغییر است، زیرا به سرعت در حال رشد بوده و افراد اطراف وی، قادر به درک او نیستند. به طور معمول، در این شرایط، پدربزرگ ها و مادربزرگ ها کمی دوست داشتنی تر از والدین هستند، زیرا از فاصله کمی به مسائل نگاه می کنند. از آنجا که شما فرزندتان را به دنیا آورده اید، عنوان مادر و پدر را دریافت می کنید  و شما عنوان یک دوست را نخواهید داشت. دوران نوجوانی جنبه های زیادی دارد. هنگامی که دوست خوبی هستید و آنها با مشکلی روبرو می شوند، شما را برای صحبت انتخاب می کنند. از آنجایی که بیشتر والدین دوستان خوبی نیستند، نوجوانان دوستان دیگری پیدا می ‌کنند و آن دوستان، جای والدین را می گیرند. این دوستان اغلب توصیه‌ های نامناسبی را می ‌دهند، زیرا در شرایط مشابه با نوجوان شما هستند. بهترین شرایط این است که اگر نوجوانان شما مشکلی دارند، به شما مراجعه کنند. اما اگر فکر می کنید رئیس هستید، باید بدانید که هرگز به سراغ شما نمی آیند. اگر بر زندگی آنها مالکیت دارید، آنها شما را به عنوان دوست و هم صحبت انتخاب نمی کنند. پس از سنین پایین روی کیفیت ارتباط با نوجوان خود کار کنید و مطمئن شوید که بهترین دوست آنها هستید تا زمانی که آنها به سن ۱۸ یا ۲۰ سالگی برسند، شما باید این رفاقت را به دست آورید.

۲-نوجوان را مسئول کنید

یکی از نکات مهم هنگام رفتار والدین با نوجوان این است که، با نوجوانان خود معامله نکنید! بلکه آنها را مسئول انجام کاری کنید. به عنوان مثال، یک ماه شهامت داشته باشید که درآمد ماهانه خود را به آنها بدهید و مسئولیت اداره خانه را به آنها بسپارید. خواهید دید، همه چیز به طرز چشمگیری تغییر خواهد کرد. اگر واقعاً می خواهید کاری برای فرزندان خود انجام دهید، باید به آنها اجازه دهید مهارت های خود را گسترش دهند. این فقط بدن آنها نیست که در حال رشد است. پتانسیل های آن ها نیز در حال رشد می باشد. شما باید به آنها اجازه گسترش و ارتقاء توانمندی هایشان را بدهید، نه اینکه ببینید چگونه باید آنها را محدود کنید. فکر نکنید که محدودیت روش خوبی برای کنترل زندگی است. مسئولیت، آنها را در مسیر درست قرار می دهد. فرزندانتان را طوری تربیت نکنید که آنها بچه های ضعیفی هستند و باید تا پانزده سالگی کاملا مراقب آنها باشید! اگر چنین باشد، آنها مثل بچه های کوچک رفتار می کنند، حتی وقتی دوازده، سیزده، پانزده سال دارند. این روزها خیلی از نوجوانان اینگونه هستند. اگر سعی کنید فرزندان خود را محدود کنید، مشکلات بزرگی خواهید داشت.

۳-از محدود کردن نوجوان دست بردارید!!

اگر پسر دارید، با یک نوع مشکل مواجه خواهید شد و اگر دختر دارید، مشکلات جور دیگری خود را نشان می دهد. فکر نکنید که محدودیت، روش خوبی برای کنترل زندگی است. مسئولیت، آنها را در مسیر درست قرار می دهد. همانطور که گفته شد، پول خود را به آنها بسپارید و به آنها بگویید که در این ماه، به مسائل خانه رسیدگی کنند. بگذارید یک ماه این روش را تجربه کنند. البته شما می توانید مقداری ذخیره نگه دارید، اما بگذارید بفهمند اگر پول را هدر دهند، فردا صبح، صبحانه ای در کار نخواهد بود. بهتر است در یک فضای محافظت شده و دوستانه، از والدین یاد بگیرند تا بیرون در خیابان و از دوستان بیاموزند.

۴-از ستایش درماندگی دست بردارید!!

فرزندان شما در حال بزرگ شدن و ورود به دوره جوانی هستند؛ این باید یک رویداد شادی آور باشد. اما شما از بزرگ شدن آنها ناراحت هستید. متأسفانه دوران شیرخوارگی و کودکی را که مراحل درمانده زندگی است، دوست داریم. وقتی بچه ها کوچک هستند، درمانده هستند و در مورد همه چیز به شما وابسته می باشند. در نگاه نوجوانان، والدینی که هنوز به فکر خدمت کردن به فرزاندانشان هستند، چندان جالب نیست. از آنجایی که مردم عادت می ‌کنند فرزندانشان را موجوداتی درمانده بدانند، وقتی به سن نوجوانی می ‌رسند و شروع به ایستادن روی پای خود می‌ کنند، خطر را احساس خواهند کرد. اگر می‌خواهید فردی با اهمیت در این دوره از زندگی جدید فرزند نوجوان خود باشید، نباید محدودیت های مشخصی برای او داشته باشید. اگر هنوز هم می خواهید او را کنترل کنید، باید بدانید که او رغبتی به این کار ندارد. در ضمن محدودیت باعث می شود ارتباط با نوجوان سخت شده و در آینده با مشکلاتی روبه رو شوید. www.clinic-samar.com

نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*