ورود اعضا

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
حساب ندارید؟ ثبت نام

چطور گریه شبانه یا شب ادراری را در کودکان درمان کنیم

شب ادراری در کودکان

شب ادراری (Bedwetting) یکی از مشکلات خاصی است که شاید در سنین بسیار پایین کودک، خیلی به عنوان یک عارضه مورد توجه قرار نگیرد. اما به تدریج و با بالا رفتن سن کودک، دیگر شب ادراری یک ویژگی طبیعی نیست. کودکانی که به دلایل مختلف دچار این عارضه می‌شوند، گاهی تا دوران نوجوانی نیز با آن درگیرند. این‌جاست که ضرورت توجه به این مشکل، خود را نشان می‌دهد. شب ادراری در کودکان در واقع عارضه‌ای است که بر اثر عدم توانایی کنترل مثانه در هنگام خواب رخ می‌دهد. این موضوع تا زیر ۴ سال به عنوان یک مشکل محسوب نمی‌شود. اما در سنین بالاتر، انتظار می‌رود که کودک بتواند کنترل مثانه خود را داشته باشد. شب ادراری، دلایل بسیار زیادی دارد که باید برای رفع آن، به دنبال دلایل بود.

 راه‌های پیشگیری از شب ادراری

بسیاری از شب ادراری‌ها، با گذشت زمان و بر طرف شدن دلایل بروز این عارضه، از بین می‌روند. اما بسیاری از والدین، بیم آن دارند که این مشکل با کودکشان باقی بماند. از طرف دیگر، خود کودک هم وقتی کمی بزرگتر می‌شود بابت این اتفاق احساس شرمندگی می‌کند. همین موضوع خود باعث بیشتر شدن اضطراب و گاهی تشدید شب ادراری در کودک می‌شود. به همین دلیل، بهتر است پدر و مادر به محض مواجه شدن با این مشکل، خیلی زود با درمان آن، از طولانی شدن این ماجرا جلوگیری کنند. معمولا برای درمان شب ادراری کودکان بالای ۶ سال، می‌توان راه‌کارهای مختلفی را در پیش گرفت: _ اگر کودک خواب سنگینی دارد، حتما پیش از خواب او را به دستشویی ببریم. یا در طول شب با تنظیم ساعت، او را بیدار کنیم تا به این روش عادت کند. _ سعی کنیم مانع نوشیدن مایعات قبل از خواب شویم. یکی از راه‌های دیگر این است که در طول روز مرتب به کودک مایعات بدهیم که شب میلی به آن نداشته باشد. _ ممکن است کودک به مواد غذایی خاصی الرژی داشته باشد. بهتر است در صورت شب ادراری کودک، چند روز برنامه غذایی او را کنترل کنید. ممکن است با حذف یا اضافه کردن ماده غذایی خاصی، مشکل کودک از بین برود. _ ورزش‌هایی مانند دراز و نشست، به دلیل تقویت عضلات شکم و لگن، برای پیشگیری از شب ادراری توصیه می‌شوند. _ رختخواب کودک باید شرایط خاصی داشته باشد. در صورت نیاز می‌توان از تشک مخصوص شب ادراری کودکان نیز استفاده کرد. این تشک‌ها ادرار را جذب کرده و کودک به لحاظ روحی آسیب کمتری می‌بیند. در عین حال مشکلات بهداشتی هم کمتر خواهد شد. _ قبل از خواب کودک، با خواندن داستان‌های آرام بخش و شاد، اضطراب را از او دور کنید.

چه رفتاری با کودک داشته باشیم

یکی از بخش‌های مهم درمان شب ادراری، نوع برخورد پدر و مادر و اعضای خانواده با این موضوع است. در بسیاری از مواقع این مشکل با کمک هم‌فکری و همراهی والدین با سرعت بیشتری رفع خواهد شد. از جمله کارهایی که والدین برای کمک به درمان شب اداری کودک خود می‌توانند انجام دهند به این موارد می‌توان اشاره کرد: _ وقتی با رختخواب خیس کودک مواجه می‌شوید، با فریاد و سرزنش با او برخورد نکنید. کودک به اندازه کافی شرمنده اتفاقی که افتاده هست. با جملاتی مانند «چرا بازم جاتو خیس کردی؟» یا حرف‎هایی شبیه به این، باعث افزایش استرس و اضطراب و در نتیجه تکرار این اتفاق خواهید شد. _ اگر کودک با شما همکاری کرده و در طول روز مرتب به دستشویی رفته و قبل از خواب هم این کار را انجام می‌دهد، او را تشویق کنید. اگر شب رختخوابش را خیس نکرد او را تشویق کنید. این موضوع به خصوص برای کودکانی که مشکل شب ادراری آن‌ها ریشه روانی دارد بسیار موثر است. _ با گمان اینکه شب ادراری یک پدیده طبیعی است، آن را به فراموشی نسپارید. واقعا ممکن است کودک بر اثر یک عارضه جسمی دچار این مشکل باشد. ریشه یابی کنید. _ به کودک بیاموزید که این مشکلی است قابل حل، که باید با هم در حل آن کمک کنیم. اجازه تمسخر به دیگر اعضای خانواده ندهیم. _ در مورد مشکل شب ادراری کودک با دیگران صحبت نکنید. کودک از شنیدن این موضوع احساس خجالت می‌کند و مشکلش تشدید خواهد شد. http://clinic-samar.com/contact-us منبع: H.KAPLAN SYNOPSIS OF PSYCHIATRY  

نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*