ورود اعضا

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
حساب ندارید؟ ثبت نام

کمالگرایی و نشانه هایش

کمال گرایی چیست؟

کمال گرایی ویژگی ای هست که زندگی رو به یک گزارش بی پایان در مورد دستاوردها یا نتیجه تبدیل می کنه یا به عبارتی موتور محرک زندگی انسانه. وقتی کمالگرایی سالم و در حد معقول باشه، می تونه عامل انگیزه باشه و شما رو به غلبه بر ناملایمات و رسیدن به موفقیت سوق بده اما وقتی ناسالم و افراطی باشه، می‌تونه مسیری سریع و پایدار برای ناراحتی، غم و سایر مسائل روانی باشه. چیزی که کمال گرایی رو بسیار مضر و آسیب زننده می کنه اینه که در حالی که کسانی که گرفتار اون هستن آرزوی موفقیت بیشتر دارن، اما بیشتر بر اجتناب از شکست تمرکز می کنن و در نتیجه جهت گیری منفی دارن. افراد کمال گرا به عشق و محبت بی قید و شرط اعتقاد ندارن و انتظار دارن محبت و تایید دیگران به عملکرد بی عیب و نقص بستگی داشته باشه.

نشانه ها و علائم کمال گرایی

اگر از خود می‌پرسید که آیا کمال‌گرا هستین، احتمال زیادی وجود دارد که حداقل تا حدی کمال‌گرا باشین. همچنین به دلیل معانی مثبت کلمه “کامل”، احتمال زیادی وجود داره که حتی تلاش های در جهت کمال گرا بودن داشته باشین. کمال گراها بسیار شبیه افراد موفق هستن، اما برخی تفاوت های کلیدی با اونا دارن. در این قسمت از مقاله تفاوت‌ها و همچنین ده علائم کمال گرایی به تفضیل شرح داده میشن.

تفکر یا همه چیز یا هیچ

کمال گراها، مانند افراد موفق، برای رسیدن به اهداف عالی تلاش می کنن. در حالی که یک فرد موفق می تونه با انجام یک کار عالی و دستیابی به هدف راضی باشه، حتی اگر اهدافش به طور کامل برآورده نشه. اما فرد کمال گرا چیزی کمتر از حد نهایی و کمال رو نمی پذیره و “تقریبا کامل” رو به عنوان یک شکست تلقی می کنه. بنابراین یکی از علائم کمال گرایی تفکر یا همه چیز یا هیچی هست.

انتقاد زیاد

فردی با شخصیت کمال گرا بیشتر از خود و دیگران انتقاد می کند تا یک فرد موفق. افراد موفق به دستاوردهای خود افتخار می کنن و تمایل دارن از دیگران حمایت کنن، اما کمال گرایان اغلب اشتباهات و عیوب رو تشخیص میدن. بنابراین میشه گفت انتقاد زیاد از خود و دیگران یکی از علائم کمال گراییه.

احساس تحت فشار بودن به وسیله ترس

افراد موفق معمولاً با تمایل به دستیابی به اهداف خود به سمت اهداف خود کشیده میشن. اونا همچنین از هر قدمی که در مسیر درست برداشته میشه خوشحال هستن. از سوی دیگه، کمال گرایان معمولاً با ترس از هر چیزی کمتر از هدف اونا برآورده شده تحت فشار قرار می گیرن.

داشتن استانداردهای غیر واقعی

یکی دیگر از علائم کمال گرایی، تعیین اهدافیه که ممکنه معقول نباشن. افراد موفق می تونن اهداف خود رو بالا تعیین کنن و پس از رسیدن به درصدی از این اهداف، از تلاش خود لذت ببرن. اما کمال گراها اغلب اهداف اولیه خود رو دور از دسترس تعیین می کنن.

تمرکز فقط بر روی نتایج

افراد موفق می تونن از روند رسیدن به یک هدف به همون اندازه یا بیشتر از رسیدن به هدف لذت ببرن. برعکس، کمال گرایان هدف رو می بینن نه چیز دیگه ای. اونا اونقدر نگران رسیدن به هدف و اجتناب از شکست هستن که نمی تونن از روند رشد و تلاش لذت ببرن. تمرکز صرف بر روی نتایج یکی از نشانه های کمال گرایی.

احساس افسردگي در اثر اهداف محقق نشده

کمال گراها اغلب کمتر از افراد موفق خوشحال هستن. در حالی که افراد موفق می تونن به راحتی از ناامیدی عقب نشینی کنن، کمال گرایان تمایل دارن زمانی که انتظارات بالایشان برآورده نمیشه، خود رو بازنده ببینن و در احساسات منفی غرق بشن. افرادی که علائم کمال گرایی دارن، علاوه بر شادکامی کمتر، دارای سطوح بالاتری از اضطراب و سطوح پایین تری از سلامت روانی هستن.

ترس از شکست

کمال گراها نسبت به افراد موفق بیشتر از شکست می ترسن. از اونجا که اونا نتیجه رو مهم تر از هرچیزی می دونن و از چیزی کمتر از آن ناامید میشن، شکست به یک چشم انداز ترسناک تبدیل میشه. و از اونجایی که هر چیزی کمتر از کمال به عنوان یک شکست تلقی میشه، شروع به کار جدید رو دشوار می کنه. ترس از شکست یکی از علائم کمال گراییه که انفعال افراد رو در پی داره.

به تعویق انداختن

به نظر می رسه متناقضه که کمال گرایان مستعد به تعویق انداختن کار باشن، زیرا این ویژگی شخصیتی می تونه برای بهره وری مضر باشه. اما تحقیقات نشون داده که یک فرد کمال گرا که قادر به تطبیق با موقعیت یا محیط خود نیست – که کمال گرایی ناسازگار نامیده میشه – اغلب مستعد به تعویق انداختن کار هاست که در قسمت رابطه کمال گرایی و تنبلی به طور خلاصه توضیح داده شد. دلیل این امر اینه که کمال گرایان از ترس شکست، گاهی اونقدر در مورد انجام کاری ناقص نگران میشن که بی حرکت می شن و اصلاً نمی تونن کاری انجام بدن. این به تعویق انداختن می تونه منجر به احساس شکست بیشتر بشه و چرخه معیوب و فلج کننده رو تداوم ببخشه.

حالت دفاعی

از اونجایی که یک عملکرد کمتر از ایده آل برای کمال گرایان بسیار دردناک و ترسناکه، اونا اغلب به انتقاد سازنده پاسخ تدافعی میدن. از سوی دیگه، افراد موفق می تونن انتقاد رو به عنوان اطلاعات ارزشمندی ببینن که به بهبود عملکرد آینده اونا کمک می کنه.

عزت نفس پایین

افراد موفق تمایل دارن از عزت نفس بالایی برخوردار باشن. این در مورد کمال گرایان صدق نمی کنه. اگرچه تلاش برای کمال گرایی با عزت نفس بالاتر همراهه، اما وقتی فردی با شخصیت کمال گرا خود رو مورد انتقاد شدید قرار میده، باعث کاهش عزت نفس میشه. کمال گرایان همچنین می تونن به دلیل ماهیت انتقادی زیاد که دیگران رو از خود دور می کنه، تنها یا منزوی باشن. این می تونه حتی منجر به عزت نفس پایین تر بشه و در نهایت تأثیر جدی بر تصویر فرد از خود و رضایت کلی از زندگی داشته باشه و در عین حال بر روابط اونا نیز تأثیر بذاره.

نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*